Czym jest rower elektryczny?

Najprościej mówiąc, jest to zwykły rower z wbudowanym silnikiem elektrycznym wspomagający pedałowanie.rower elektryczny

Jak zbudowany jest taki rower?

1. Silnik (najczęściej bez szczotkowy) umieszczony w przedniej lub tylnej piaście;

2. Akumulator stanowiący źródło zasilania (najczęściej usytuowany w środkowej części przed tylnym kołem lub na bagażniku);

3. Sterownik (mikrokomputer). Urządzenie to jest odpowiedzialne za dostarczenie odpowiedniej mocy do silnika, w zależności od ustawienia manetki gazu lub szybkości pedałowania. Sterownik połączony jest również z hamulcem, którego naciśnięcie spowoduje odcięcie zasilania do silnika.

 


Co na to przepisy „Prawa o Ruchu Drogowym”?

kodeks-drogowy-2Zgodnie z nowelizacją „Prawa o Ruchu Drogowym” z 1 kwietnia 2011 r., aby rower elektryczny był tak samo traktowany na drodze jak zwykły rower, musi spełnić dodatkowe warunki:

  • szerokość roweru nie może przekraczać 0,9 metra;
  • musi być poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem, a wspomaganie silnikiem elektrycznym, może odbywać się tylko w momencie pedałowania;
  • silnik nie może być zasilany prądem o napięciu wyższym niż 48V i przekraczać moc znamionową 250W;
  • prędkość maksymalna podczas jazdy ze wspomaganiem nie może przekroczyć 25 km/h;

Rowery elektryczne o innej specyfikacji, np. większa moc silnika, większa prędkość maksymalna uzyskana przy wspomaganiu silnika lub możliwość jazdy na samym silniku, kwalifikuje taki pojazd do kategorii motoroweru elektrycznego.

 

Zalety roweru elektrycznego:

1. Pozwala zwiększyć przejechany dystans.

Jeśli ktoś do tej pory dawał radę przejechać tylko 20 km, to bez problemu podwoi lub potroi taki sam dystans bez większego wysiłku. Rowery te, mają zasięg przy wspomaganiu pedałowania silnikiem od 30 do 100 km i więcej, w zależności od użytej siły, ukształtowania terenu i klasy napędu. Każdy, kto planuje dłuższe wycieczki, na pewno to doceni.

2. Rower elektryczny „spłaszcza” wzgórza.

Wspomagając pedałowanie silnikiem, łatwo pokonamy duże wzniesienia. Również teren grząski, piasek i inne trudności terenowe, przestaną być dla nas problemem.

3. Mniejsze obciążenie organizmu.

Osoby z mniejszą wydolnością fizyczną lub z problemami ruchowymi, kardiologicznymi i oddechowymi, mogą poruszać się na rowerze elektrycznym, bez obaw o przeciążenie organizmu.

4. Mniej zmęczenia.

Nawet w upalne dni, dotrzemy do celu świeżym i niespoconym, wspomagając pracę mięśni silnikiem elektrycznym.

5. Dorównaj innym.

Chcąc towarzyszyć osobie z większą kondycją fizyczną, podczas wspólnych wycieczek, wybierzmy rower ze wspomaganiem elektrycznym.

6. Komfort psychiczny.

Wybierając się na długą wycieczkę, możemy być spokojni, gdy wyczerpie się nam akumulator-dotrzemy do celu używając tylko siły własnych mięśni.

7. Oszczędność.

Koszt przejechania 50 km w trybie wspomagania pedałowania to zaledwie 50 gr. Tyle mniej więcej, a często mniej, kosztuje jeden pełny cykl ładowania akumulatora.

8. Ekologia.

Rower jest najbardziej ekologicznym pojazdem mechanicznym. Silnik elektryczny zapewnia bezszelestne poruszanie się w terenie i nie wydziela spalin.

9. Brak opłat.

Rower ze wspomaganiem elektrycznym nie podlega obowiązkowi rejestracji oraz ubezpieczenia.

 

Dla kogo taki rower?

DLA WSZYSTKICH!!! Młodych, w średnim i w podeszłym wieku.

1. Osoba zdrowa i pełna sił, może korzystać z roweru elektrycznego, tak samo jak z klasycznego i skorzystać z napędu elektrycznego dopiero przed kolejnym trudnym podjazdem.

2. Osobą jeżdżącym okazjonalnie i nie mającym odpowiedniej formy do pokonywania dłuższych dystansów, daje możliwość pokonania kilkudziesięciokilometrowych dystansów, a tym samym zaplanowania wycieczki na cały dzień.

3. Rower elektrycznym, to także świetna alternatywa dla osób z różnymi dolegliwościami, które wykluczają znaczny wysiłek i jazdę na klasycznym rowerze. Do tej kategorii można zaliczyć:

  • osoby z chorobą zwyrodnieniową stawów, bólami bioder, kolan i stóp;
  • osoby po endoprotezoplastyce, protezach stawów kończyn dolnych;
  • rekonwalescenci po złamaniach i innych urazach;
  • osoby z niewydolnością mięśniową i oddechową;
  • pacjenci kardiologiczni z ustabilizowaną chorobą wieńcową;
  • rekonwalescenci kardiologiczni pod kontrolą lekarza;

 

Wady rowerów elektrycznych:

1. Cena.

Koszt zakupu roweru elektrycznego waha się od kilku do nawet kilkudziesięciu tys. złotych. Najtańsze modele można kupić już za 2 tys. złotych. Wszystko zależy od jakości i pojemności akumulatora oraz rodzaju silnika.

2. Waga.

Silnik i akumulator ważą przynajmniej kilka kilogramów. Przeciętny rower elektryczny waży od 25 do 30 kg.